Menurut Normaliza Abd Rahim (2019), Keputusan
kajian terbahagi kepada tiga bahagian yang berkaitan dengan blog iaitu
pengajian kesusasteraan, pembelajaran nahasa dan pembelajaran multimedia. Keputusan
bagi pengajian kesusasteraan. Genre kesusasteraan yang paling tinggi dipilih
ialah cerpen pendek iaitu sebanyak 86.7% responden lelaki dan 96.7% responden
wanita. Hal ini menunjukkan bahawa blog merupakan medium yang terbaik untuk
menulis cerpen pendek. Keputusan menunjukkan responden wanita mempunyai
peratusan yang tinggi berbanding responden lelaki. Responden menyatakan bahawa
mereka menulis cerpen pendek bagi menambah baik kemahiran menulis.
Penulisan blog juga dipilih sebagai
alat dalam pembelajaran bahasa dalam kalangan responden. Keputusan blog dalam
pembelajaran bahasa yang paling tinggi adalah menulis di dalam blog adalah cara
mereka untuk meluahkan perasaan. Sebanyak 66.7% bagi responden lelaki dan 100%
bagi responden wanita menyatakan bahawa cara meluahkan perasaan dengan baik
adalah melalui blog. Peratusan responden wanita lebih tinggi berbanding lelaki
kerana wanita lebih bersikap sentimental.
Penulisan blog juga membantu responden
dalam pembelajaran teknologi. Blog dalam pembelajaran teknologi yang paling
tinggi ialah video, sebanyak 100% responden lelaki dan wanita menyatakan dengan
memasukkan video ke dalam blog, ia memberi kepuasan kepada mereka. Responden
juga menyatakan bahawa muzik video yang mereka pilih adalah sesuai dan berkait
dengan cerita yang mereka tulis. Selain itu, penulisan blog dalam pembelajaran
teknologi yang tinggi juga ialah audio. Bilangan peratusan untuk kedua-dua
responden lelaki dan wanita adalah sama iaitu 100%. Ii menunjukkan mereka
berminat dengan audio kerana kesemua blog mengandungi lagu kegemaran mereka dan
lagu-lagu ini diletakkan dalam senarai main lagu.
Keputusan kajian jelas menunjukkan
bahawa blog membantu responden untuk mempelajari kesusasteraan, bahasa dan
pembelajaran teknologi. Menulis blog meningkatkan motivasi dan keyakinan untuk
menulis. Selain itu, kajian ini membantu pengajar untuk mengambil kira Kesusasteraan,
bahasa dan pembelajaran teknologi untuk berlaku dalam masa yang sama dan ia
dapat menumpukan kepada teknologi yang lain bagi meningkatkan gaya penulisan
dalam bahasa kedua.
Rujukan/bibliografi
Noraien Mansor & Normaliza Abd
Rahim (2019), Eh!!!
Media Sosial. Kuala Terengganu: UMT Publisher.
No comments:
Post a Comment