Kepentingan Kajian (Bab1)
Kepentingan
kajian ini kita perlu jelaskan atau ceritakan secara terperinci kerana
di sini kita biasanya dalam borang pemeriksa kita ada satu bahagian yang
menunjukkan apakah kepentingan kajian ini. Yelah kalau kajian tak
penting, kenapa kita perlu jalankan kajian. Jadi sebab itulah kita
jalankan kajian. Jadi untuk bahagian ini kita akan tulis dengan
menggunakan subtopik. Jadi subtopik kepentingan kajian ini di bawahnya
kita ada lagi subtopik yang lain. Jadi yang bahagian ini, kita kena
ambik yer, kalau contohnya sekarang kajian kita tentang wacana teks
animasi cerita rakyat. Jadi kajian ini penting kerana apa? Untuk siapa?
Jadi kita kena nyatakan. Dalam kepentingan kajian ini kita kena jelaskan
mengikut yang besar dahulu. Jadi, daripada kajian ini, kita lihat
mungkin kepentingan kepada masyarakat. Jadi apa dia? Kena huraikan bawah
ini. Jadi masyarakat itu besar, jadi bila besar itu, kita huraikan
dalamsatu perenggan. Kemudian kita kecilkan lagi. Apa
yang kecik lagi? Contohnya kementerian pelajaran atau kementerian
pendidikan. Jadi letak tajuk ini,makna kajian ini penting untuk yang
ini. Jadi huraikan bawah dia kenapa dia penting. Tapi pastikan bila kita
nak hurai tu kita kaitkan balik dengan kajian kita. Makna tajuk tu dari
segi mana? Dari sudut mana? Yang penting tu. Jadi kemudian turun lagi
kepada yang lebih kecil lagi. Mungkin sekolah. Sekolah tu dari sudut
mana. Dari segi mana yang pentingnya kajian ini. Jadi adakah ia penting
kepada guru sahaja, guru besar ataupun pelajar . Jadi itu yang lain
pulak. Jadi yang ini kita boleh letak pelajar. Jadi daripada besar
hinggalah ke kecil. Ok sekarang ni dari segi pelajar. Dari segi mana
pentingnya. Huraikan pulak dalam satu perenggan. Kemudian yang sini
mungkinlah guru sebab guru perlu menyediakan bahan untuk pengajaran dan
pembelajaran (PnP). Jadi kita huraikan dari segi apa?. Jadi dalam ini
kadang kala didapati ada penyelia yang nyatakan bahawa setiap huraian
dalam ini yang awak jelaskan untuk subtopik ini perlu disokong dengan
sarjana atau kajian lain. Bolehh juga sebenarnya macam saya katakana
terpulang kepada penyelia kerana saya ulang sekali lagi iaitu setiap
penyelia mempunyai different school of thought. Jadi pemikiran kita
berbeza. Jadi mungkin ada penyelia kata okay awak letak sokongan kenapa
pentingnya kepada masyarakat. Kenapa kementerian? Kenapa sekolah? Kenapa
pelajar? Kenapa guru?. Jadi kena ada sokongan. Bagi saya kalau
dihuraikan di sini sebab bagi saya ialah kepentingan kajian ini menurut
kajian awak sendiri. Jadi bila kita buat huraian di sini berkait rapat
dengan kajian kita. Makna huraikan dari sudut mana pentingnya. Jadi bila
kita buat huraian kalu tiada rujukan pun tidak mengapa kerana huraian
yang awak tulis dalam ini sudah cukup jelas untuk setiap satu. Bertapa
pentingnya kajian ini kepada masyarakat,kementerian. Sekolah, pelajar
dan guru. Julah kepentingan ini biasanya takkan kita nak letaksatu
sahaja, nanti nampak sangat tak penting kajian ini jadi biasanya kita
akan letak minima tiga dan maksima lima. Ini biasalah kalau nak lebih
lima boleh tetapi kalau terlampau banyak sangat mungkin akan termasuk
dalam kateogri yang sama. Jadi tidak perlulah kita letak banyak sangat
subtopik. Cantumkan ia supaya menjadi satu subtopic yang lain. Hal ini
kerana apabila terlalu banyak kepentingan kita sebagai pemeriksa akan
lihat kenapa ini sama dengan ini. Ini sama dengan itu. Kenapa awak perlu
huraikan? Nak pecah-pecahkan pula. Jadi kalau minima tiga kita boleh
kumpulkan. Jadi ingat bila buat kepentingan kajian ini mestilah daripada
besar kepada kecil iaitu daripada masyarakat kepada pelajar dan guru.
Significance of the Study (Chapter 1)
The
importance of this study we need to explain or narrate in detail
because here we are usually in our examiner boring there is a section
that shows what the importance of this study. If research is not
important, why do we need to conduct research. So that's why we do
research. So for this section we will write using subtopics. So the
subtopic of the importance of this study below we have another subtopic.
So this part, we have to ambiguous yer, if for example now our study of
the discourse of animated text of folklore. So this study is important
because of what? For whom? So we have to state. In the importance of
this study we have to explain in large terms first. So, from this study,
we see perhaps the importance to society. So what is he? Need to
describe below. So the community is big, so when it is big, we describe
it in one paragraph. Then we shrink again. What
else is small? For example the ministry of education or the ministry of
education. So put this title, the meaning of this study is important
for this one. So explain below why he is important. But make sure when
we want to explain that we link back to our study. In what sense is the
title? From which angle? That is important. So then down again to the
smaller ones. Maybe school. Which school is it from? In what sense is
this study important. So is it important for teachers only, headmasters
or students. So that's another pulak. So this one we can place students.
So from big to small. Ok now this is in terms of students. In what
sense is it important. Explain pulak in one paragraph. Then here may be
the teacher because the teacher needs to provide materials for teaching
and learning (PnP). So we describe in what terms ?. So in this sometimes
it is found that there are supervisors who state that every description
in this that you explain for this subtopic should be supported by
scholars or other studies. It can also actually be like I said it
depends on the supervisor because I repeat again that every supervisor
has a different school of thought. So our thinking is different. So
maybe some supervisors say okay you put support why it is important to
the community. Why the ministry? Why school? Why students? Why teacher
?. So there must be support. For me, if described here, the reason for
me is the importance of this study according to your own research. So
when we make a description here it is closely related to our study.
Meaning explain from which angle it is important. So when we make a
description if there is no reference, it doesn't matter because the
description you wrote in this is clear enough for each one. How
important this study is to the community, the ministry. Schools,
students and teachers. Julah this importance usually we do not want to
leave alone, later it seems very unimportant this study so usually we
will put a minimum of three and a maximum of five. This is normal if you
want more than five, but if there are too many, it is very likely to be
included in the same category. So we do not need to put a lot of very
subtopic. Combine it so that it becomes another subtopic. This is
because when there is too much of our interest as examiners we will see
why this is the same as this. This is the same. Why do you need to
explain? Want to break it anyway. So if there is a minimum of three we
can collect. So remember when for the importance of this study must be
from large to small that is from the community to students and teachers.
Rujukan:
Prof. Dr Normaliza Abd Rahim. (2020). 5. Kepentingan Kajian (Bab 1) #JomTulisTesis. Diakses pada Januari 9, 2021 melalui pautan https://youtu.be/ybSmRq8m-RU
Bukti kehadiran minggu 11
No comments:
Post a Comment